In samenwerking met Travelcard doet het CBS onderzoek naar prijzen van brandstoffen in Nederland. De rijksdienst voor Ondernemer Nederland heeft aan het CBS verzocht om de gemiddelde brandstofprijzen voor benzine, diesel, LPG, CNG en elektrisch laden per kwartaal te berekenen. Deze informatie wordt gebruikt voor het publiceren van gegevens over gemiddelde kosten van autorijden per 100 kilometer.
De invloed van Covid-19 is duidelijk zichtbaar op de brandstofprijzen in Nederland. Niet alleen zagen wij dat het volume afgerekende brandstoffen veel lager was dan voorheen. Ook blijkt uit de data dat de brandstofprijzen flink zijn gedaald.
Benzine | Diesel | LPG | CNG | KWh | |
Q1 2020 | 1.643 | 1.347 | 0.657 | 1.184 | 0.292 |
Q2 2020 | 1.496 | 1.207 | 0.554 | 1.168 | 0.292 |
Verschil | -9% | -10% | -16% | -1% | 0% |
Bekijk ook ons overzicht met goedkope tankstations.
In tegenstelling tot de fossiele brandstoffen zijn de kosten voor elektrisch laden gelijk gebleven. Het valt al langer op dat de tarieven voor laden veel minder hard schommelen dan brandstoffen. Om de kosten voor laden te berekenen zijn alle transacties die via de Travelcard laadpas lopen, zowel op thuis en kantoor locaties als openbare laadpunten meegerekend.
De prijzen in de tabellen zijn gewogen gemiddelde prijzen. Dat wil zeggen dat er is gecorrigeerd voor het feit dat het tank- en laadpatroon van de zakelijke rijder anders is dan dat van de gemiddelde Nederlandse consument die auto rijdt.
De geleverde data voor Euro95, diesel, LPG en CNG zijn afkomstig van vrijwel alle tankstations in Nederland. De brondata worden aan het CBS geleverd door Travelcard B.V.
De geleverde data voor elektrisch laden zijn afkomstig van een groot deel van de laadpalen in Nederland. De brondata hiervoor worden ook door Travelcard B.V. aan het CBS geleverd.
Zie voor een beschrijving van de methode en operationalisering het rapport Pilotstudie Brandstofprijzen – CNG en elektrisch laden.
De prijzen in de tabellen zijn gewogen gemiddelde prijzen. Dat wil zeggen dat er is gecorrigeerd voor het feit dat het tank- en laadpatroon van de zakelijke rijder anders is dan dat van de gemiddelde Nederlandse consument die auto rijdt.