Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
18 september 2024

Een bedrijfswagen thuis opladen? Zo regel je dit tussen werkgever en werknemer

Bied je als werkgever bedrijfswagens aan, of heb je als werknemer een auto van de zaak? Dan was het vroeger heel simpel: met je tankkaart wist je bij welke stations je terecht kon en de prijs stond daar altijd duidelijk aangeduid. Met de opkomst van de hybride en volledig elektrische voertuigen wordt het echter wat ingewikkelder: het netwerk van openbare laadpalen en snelladers (en de tarieven) is minder overzichtelijk en bovendien wordt er ook veel thuis geladen (met privé elektriciteit dus).

In dagelijkse gesprekken met klanten merken we dat er vooral geworsteld wordt met dat laatste. Dus laat ons beginnen met een geruststelling: het is veel minder moeilijk dan het lijkt, en dat lichten we graag toe.

 

Een laadpunt installeren

In principe geldt dat de werkgever de werknemer zo precies mogelijk het thuisverbruik voor de bedrijfswagen terugbetaalt. Dat gaat als volgt:

 

Laadpunt installeren: Is er thuis plaats om te laden, maar nog geen laadpunt? Dan kan je als werknemer zo’n laadpunt laten installeren. Dat kan in veel gevallen door de werkgever worden vergoed of in het geval van een leaseauto binnen het leasecontract worden afgesproken. Bij het laadpunt hoort tevens een service-abonnement waarvoor een gebruikersaccount moet worden aangemaakt op het online klantportaal van de laadpunt operator.

Een prijs afspreken

Je stelt een prijs per kWh in via je persoonlijke gebruikersaccount , doorgaan dezelfde prijs die de energieleverancier aanrekent binnen het lopende energiecontract. Betaal je als werknemer thuis voor je elektriciteit 35 cent per kWh, dan zal de werkgever doorgaans het autoverbruik tegen hetzelfde tarief vergoeden.

 

Als het energietarief wijzigt, bijvoorbeeld omdat een nieuw contract ingaat, dan kan er in overleg een nieuw tarief gekoppeld worden aan de privé-laadpaal. Of geldt thuis een dynamisch of variabel tarief? Dan wordt er een ‘gemiddeld’ bedrag afgesproken per geladen kWh: dat zal niet altijd exact de reële kost dekken, waardoor je als werknemer soms een beetje meer, en soms een beetje minder terugkrijgt.

 

De betaling regelen

Hiervoor kan je het beste werken met een laadpas zoals een Travelcard die je via je gebruikersaccount koppelt aan jouw privé laadpunt. Het registreren van de geladen kWh gebeurt op basis van het laadpas nummer (in het geval van Travelcard begint dat nummer met NL-TCE-). De laadpuntoperator factureert aan de laadpasuitgever, De laadpasuitgever factureert vervolgens de werkgever. De laadpuntoperator maakt het bedrag over naar de eigenaar van het laadpunt (de werknemer dus).

 

Dat klinkt misschien als gedoe, maar het maakt het leven juist heel makkelijk: als werknemer hoef je helemaal niks te doen en als werkgever betaal je enkel de factuur aan de laadpasaanbieder. .

 

Gaat het om een hybride auto? Kies dan zeker een laadpas die zowel elektrisch laden als traditioneel tanken mogelijk maakt.

 

Conclusie: thuisladen is makkelijker te regelen dan je denkt. En een laadpas maakt zowel het leven van de werkgever als werknemer veel eenvoudiger. Dat geldt ook voor het openbaar laden, zowel in Nederland als het buitenland.