Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
19 december 2022

Zo maak je je elektrische auto winterproof

Elektrische auto’s houden ervan om lekker warm te zijn. Laat ze te ver afkoelen, en ze verliezen een deel van hun kracht – of beter gezegd, een deel van hun actieradius. In de wintermaanden zijn elektrische auto’s extra kwetsbaar: één koude nacht of dag kan al een grote impact hebben op je stroomverbruik. Maar gelukkig zijn er handige trucs om je accu te beschermen, energie te besparen en je actieradius intact te houden als het kwik daalt!

 

elektrische auto

Tussen de 10 en 0 graden

In Nederland vinden we temperaturen onder de 10 graden al erg winters. Je ziet overal kleurrijke mutsen, de regen voelt extra koud aan en er worden veel boswandelingen gemaakt. Je elektrische auto heeft het ook al moeilijk, omdat de ideale temperatuur voor een lithium-ionaccu tussen de 15 en 35 graden ligt. Kouder dan dat, en de auto kan tot wel 25% minder ver dan normaal rijden, omdat hij ook veel andere zaken van de auto moet verwarmen. Een ‘normale’ auto gebruikt immers de restwarmte van de motor voor verwarming, maar bij een elektrische gaat dat niet.

 

Gelukkig kan je je auto op de volgende manieren helpen om bij deze temperaturen energie te besparen en langer door te rijden:

 

  • Plan je laadsessie zo in dat deze precies klaar is als je vertrekt – de accu is dan nog warm van het laden en behoudt zo een betere temperatuur tijdens het rijden, waardoor je actieradius toeneemt.

 

  • Verwarm de auto ook voordat je vertrekt, terwijl hij nog aan de laadpaal staat. Zo hoeft de auto niet onderweg energie van zijn accu te gebruiken voor verwarming. In tegenstelling tot een mobiele telefoon, wordt de accu van een auto daar niet minder van. Een slimme diagnosefunctie zorgt ervoor dat de accu niet overladen wordt.

 

  • Gesproken over de verwarming: gebruik in plaats van de airco de stoelverwarming. Stoelen warmen sneller op dan lucht, je voelt het direct en het kost minder energie.

 

  • Vanaf een graad of 7 zijn winterbanden Ze geven je extra grip, waardoor de auto minder slipt en dus energie bespaart. Rijd je naar het buitenland in winterse omstandigheden, dan kan het zelfs zijn dat goede winterbanden verplicht zijn, zoals in Duitsland. Check dit daarom goed van tevoren.

 

  • Laat verder je auto zoveel mogelijk binnen staan en, wanneer dit mogelijk is, zeker binnen ‘slapen’. Dit zorgt ervoor dat de batterij minder temperatuurverschil moet inhalen wanneer de auto start.

Onder de 0 graden

Zodra de temperatuur onder het vriespunt duikt, gebeurt er een hoop in Nederland. De helft van de NS-treinen valt uit, er worden bizarre hoeveelheden zout op straat gestrooid en mensen beginnen te praten over een mogelijke terugkeer van de Elfstedentocht. Ook je elektrische auto vindt deze temperaturen helemaal niet fijn, want hij moet nog een stuk meer energie besteden om zichzelf warm, veilig en rijklaar te houden.

 

Help je auto daarom een extra handje en let goed op de volgende punten, zodat je zonder zorgen kunt vertrekken en veilig kunt rijden:

 

  • Vanaf 0 graden begint de accu van een elektrische auto vanzelf licht te ontladen. Let hierop en zorg ervoor dat je bij koud weer altijd een laadniveau van minimaal 20% Dit is de reserve die nodig is om de accu van de elektrische auto bij het starten voldoende op te warmen. Onder deze limiet kan je batterij problemen krijgen en vroegtijdig verouderen, vooral als je onder de 5% zakt.

 

  • Als het vriest, zet dan het automatisch in- en uitklappen van je spiegels Zo blijven de motortjes intact.

 

  • De horror: door de vorst kan je laadkabel vastvriezen als je niet voorzichtig bent. Als je je auto buiten laat staan, zorg er dan voor dat je stekkeraansluiting goed droog is en bedek hem eventueel met een dichtgeknoopte zak. Bevriest de kabel toch? Een warmwaterkruik of föhn doet wonderen om die te ontdooien.

 

  • Over laadkabels gesproken: neem er altijd voor de zekerheid eentje mee. Mocht een vaste laadkabel aan een laadpaal onderweg bevroren zijn, dan heb je altijd je eigen laadkabel nog ter vervanging.

 

  • Elektrische auto’s wekken energie op als je het gas loslaat, waardoor je meer snelheid verliest dan bij een gewone auto en je minder hoeft te remmen. Je kan hierdoor echter ook eerder wegglijden als er ijzel op de weg ligt. Laat daarom altijd je gaspedaal gecontroleerd en geleidelijk omhoogkomen als je wilt remmen.

ev auto

 

En één laatste ding voor als je van plan bent grote afstanden af te leggen: nog meer dan anders geldt in de winter dat het plannen van je route allesbepalend is. Met de verminderde actieradius is het risico op een lege accu groter – en daarmee het uitstippelen van de laadpalen in je omgeving belangrijker. Gelukkig zijn er een hoop sites en apps, zoals die van Travelcard, die je helpen een overzicht op te stellen voordat je op je winterse avontuur vertrekt. Rijd ver, rijd veilig!

 

elektrisch rijden winter

Highlights