Chat with us, powered by LiveChat
Chat met ons
Vraag een offerte aan

 

 

Elektrische vrachtwagens komen geruisloos maar zeker binnen in het Europese zware vrachtwagenlandschap. Fabrikanten zoals Renault Trucks en Volvo Trucks hebben hun eerste exemplaren al gepresenteerd, terwijl Mercedes-Benz Trucks en Tesla tegen het einde van het jaar een 100% elektrisch model plannen.

Terwijl de Europese markt voor zware bedrijfsvoertuigen nog steeds zeer grotendeels wordt gedomineerd door dieselmodellen, met 98% van de registraties in 2019 voor middelzware en zware vrachtwagens tegen 0,2% voor elektrische, ontbreken initiatieven ten gunste van alternatieve energiebronnen niet binnen de Europeese Unie. De Association of European Automobile Manufacturers (ACEA) beveelt aan om 200.000 elektrische vrachtwagens in Europa te laten rijden tegen 2030 en zodoende te voldoen aan de Europese doelstellingen voor het verminderen van de CO2-uitstoot.

 

 

Overschakelen op elektrische vrachtwagen

 

De meeste autofabrikanten en merken van zware vrachtwagens schakelen over op elektrisch. En terecht: elektrische vrachtwagens verbeteren de arbeidsomstandigheden van professionals zoals chauffeurs en bouwvakkers, maar ook van het milieu in steden, dankzij een laag geluidsniveau en nul uitstoot van uitlaatgassen. Voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in het ombouwen van hun vrachtwagenpark staat het vraagstuk van de oplaadtijd centraal. Als het langzaam opladen ongeveer 10 uur duurt voor een volledig lege batterij, maken de nieuwe ultrasnelle oplaadinfrastructuren van 150 kW, evenals de technologische vooruitgang die is waargenomen bij de nieuwste modellen, het mogelijk om deze tijd aanzienlijk te verkorten, wat dan tussen 1 en 2 uur zou zijn.

 

 

Voor- en nadelen

 

Maar laten we even een stap terug gaan en kijken naar hoe het allemaal begon. Het tijdperk van de revolutie op het gebied van hernieuwbare energie en de ernstige milieu-impact van klimaatverandering hebben ons gedwongen om dringende maatregelen te nemen. De goederenvervoersector loopt niet ver achter en stelt een schonere en veiligere methode voor om goederen te blijven vervoeren en tegelijkertijd het milieu te helpen. Dat kan met behulp van de elektrische vrachtwagen. Maar om een goede beslissing te nemen, is het noodzakelijk om de voor- en nadelen eerst nog even naast elkaar te zetten.

Nadelen
• Elektrische vrachtwagens zijn duurder dan dieselwagens.
• Duurder onderhoud; de reparaties van dit type vrachtwagen zijn veel duurder vanwege alle elektronische apparatuur die ze gebruiken, wat een groot nadeel kan zijn bij de aanschaf van deze type vrachtwagens.
• De batterijcapaciteit is veel minder dan die van een conventionele vrachtwagen. Iets om in gedachten te houden wanneer u overweegt een investering te doen voor een elektrische vrachtwagen. Met betrekking tot vracht zijn er ook niet al te veel laadinfrastructuren, iets dat het vervoer over lange afstanden moeilijk kan maken zonder te kunnen stoppen om efficiënt te laden.

Voordelen
Tegenover de nadelen staan heel veel voordelen:
• Duurzaamheid: Het staat buiten kijf dat het opzij zetten van brandstof een verademing is voor onze planeet. Het feit dat we duurzame alternatieven gebruiken voor het vervoer van goederen wordt het fundamentele voordeel van het hebben van een elektrische vrachtwagen.
• Marketing: Het is duidelijk dat het helpen van het milieu een cruciale marketingstrategie is geworden voor de positieve ontwikkeling van een bedrijf.
• Circulatie in stedelijke centra: De vervuilingsniveaus in grote steden hebben ertoe geleid dat dieseltransportvoertuigen op een dood spoor zijn beland. In veel steden is het verkeer in het stedelijke centrum van de stad verboden en daarom was het noodzakelijk om voor dit doel elektrische voertuigen te gebruiken.
• Elektrische vrachtwagens zijn stiller: dit type voertuig kan zich ’s nachts verplaatsen door veel minder lawaai te maken dan conventionele vrachtwagens, wat een zeer lastige ontstopping van het verkeer betekent en de eliminatie van geluidsoverlast gedurende de dag.

 

 

Investeren in eigen laadvoorziening

 

Gezien de voor- en nadelen, is het belangrijkste punt om te overwegen ongetwijfeld de batterij en de kosten. Wat de batterij betreft, worden er al veel krachtigere en goedkopere lithium-ionbatterijen ontwikkeld, zodat zodra de laadinfrastructuren meer aanwezig zijn in het hele grondgebied, de beslissing om een elektrische vrachtwagen te kopen misschien veel eenvoudiger is vandaag de dag. Er zijn al verschillende vervoerders die overwegen te investeren in een eigen laadvoorziening, maar we zullen nog even moeten wachten want, zoals je misschien al had kunnen vermoeden, zal het niet gemakkelijk zijn.

 

 

Laadpalen voor elektrische vrachtwagen

 

Voor het goederenvervoer over de weg moet namelijk nog van alles gebeuren op de enorme bouwplaats van de elektrische transitie. Daimler Truck, Volkswagen via dochteronderneming Traton en Volvo Group zullen hun krachten bundelen om deze uitdaging aan te gaan. Op maandag 5 juli maakten de drie fabrikanten bekend dat ze 500 miljoen euro zouden investeren om een netwerk van laadpalen voor vrachtwagens te realiseren. Het plan is om binnen vijf jaar 1.700 krachtige laadstations te installeren die compatibel zijn met alle automerken. Aangedreven door groene energie, zullen de stations strategisch worden gepositioneerd in de buurt van snelwegen, logistieke of oplaadpunten op de bestemming. Denk daarbij onder andere aan hotels, restaurants en winkelcentra.

 

Oplaadpunten op de bestemming

 

Hiermee wordt gehoopt de ontwikkeling van elektrische vrachtwagens een boost te geven. Volgens de Association of European Automobile Manufacturers (ACEA) heeft de EU niet meer dan 10 stations beschikbaar voor vermogens onder de 350 kW. Boven 350 kW zou er geen terminal zijn in het openbare netwerk of in de oplaadpunten op de bestemming. De ACEA heeft EU-lidstaten opgeroepen om een echt netwerk van stations te bouwen. Volgens de organisatie zouden er in 2025 bijkans 5.000 terminals op het Oude Continent en 50.000 in 2030 nodig zijn om de elektrische transitie van vrachtwagens te verzekeren. Het probleem van het opladen doet zich des te meer voor bij deze voertuigen, aangezien een zeer grote meerderheid van hen meer dan 200 kilometer van hun basis verwijderd is.

 

 

Opvoeren openbare laadpalen

 

Zware vrachtwagens hebben ook krachtigere terminals nodig dan die van particuliere voertuigen. Daarnaast is het aanbevolen om tegen 2025 ruim 17.000 openbare laadpunten in te voeren, waarvan 13.000 compatibel moeten zijn met laadvermogens van meer dan 100 kW. De doelstelling voor 2030 is om een openbaar netwerk met 90.000 oplaadpunten te hebben. Voor elektrische vrachtwagens zouden er in 2025 ongeveer 11.000 oplaadpunten in de Europese Unie moeten zijn. Het doel voor 2030 is 42.000 oplaadpunten. Dit is een noodzakelijk kwaad om de ecologische transitie in het Europese wegvervoer te realiseren.

 

 

Huidige laders niet voldoende voor vrachtwagens

 

De elektrificatie van grote vrachtwagens die zware ladingen over de weg vervoeren, vereist dat de snelheid waarmee hun batterijen worden opgeladen zo hoog en efficiënt mogelijk zijn . Vanwege hun gewicht en grootte dragen deze voertuigen batterijen met een grote capaciteit. Terwijl de elektrische vrachtwagens van tegenwoordig opladen tijdens verplichte pauzes van de chauffeur, zijn de benodigde tijden te krap om ze niet te overschrijden, waardoor de uitvaltijd uiteindelijk groter wordt dan die van dieseltrucks. De industrie is het ermee eens dat de huidige laders met een hoger vermogen, tot wel 350 kWZe, voldoende zijn om personenauto’s op te laden, maar ze werken niet als het gaat om zware elektrische vrachtwagens.

 

 

Batterijwisselsysteem voor snel opladen

 

Overigens is het Australische bedrijf Janus Electric bezig met een project waarmee elektrische vrachtwagens lange afstanden kunnen afleggen. Allemaal dankzij een batterijwisselsysteem waarmee ze in drie minuten 100% autonomie herstellen. Het idee is om een serie elektrische vrachtwagens op te starten die zijn uitgerust met batterijen met een capaciteit van ongeveer 600 kWh. Voldoende capaciteit om per lading tussen de 400 en 600 kilometer af te leggen. Maar het belangrijkste onderscheidende punt zal zijn dat deze vrachtwagens geen ultrasnel vrachtnetwerk hoeven in te zetten of de stops elke dag hoeven te plannen.

 

 

Slechts drie minuten opladen in de toekomst

 

Vrachtwagenchauffeurs hoeven zich zelfs geen zorgen te maken over degradatie van de batterij door blootstelling aan hoge laadvermogens. Hiervoor zullen ze een systeem gebruiken dat al verschillende keren met meer of minder succes is gebruikt, in het bijzonder bij het wisselen van batterijen. Hierdoor hoeven vrachtwagenchauffeurs slechts drie minuten te stoppen om hun batterij te vervangen door een volledig opgeladen exemplaar. In totaal kunnen de professionals aan het stuur van deze voertuigen 1.000 kilometer probleemloos afleggen.