Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
5 januari 2023

Laden bij een openbaar laadpunt: dit zijn de regels

Nederland spant al jaren de kroon als het om openbare laadpalen gaat: we hebben er inmiddels meer dan 107.000 staan, én nog eens 3.400 snelladers. Ook al klinkt dit als een hele verzameling, toch is het nog slechts een fractie van waar we heengaan. In 2030 is het de bedoeling dat we in Nederland 1,7 miljoen openbare laadpalen hebben, terwijl er wordt verwacht dat er ongeveer 1,9 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Dat is bijna 1 laadpaal per auto!

 

De laadpalen van de toekomst zullen ook duidelijkere prijsaanduidingen hebben en zullen worden uitgerust om slimmer te kunnen laden. Neem dit alles bij elkaar, en weg zijn de wachttijden bij openbare laadpalen – als iedereen zich tenminste netjes aan de regels houdt op de vele oplaad-parkeerplaatsen. Denk jij ook na over een elektrische auto, wil je je voorbereiden op het leasen ervan of vind je de regels nog altijd verwarrend? Het is ook best lastig, dus helpen we je graag om alles even op een rijtje te zetten. Dan laad je de komende jaren zeker weten op de juiste manier!

Parkeerplaatsen met laadpalen

Sommige laadplekken maken het heel simpel: je ziet een blauw bord met een witte ‘P’, met daaronder een extra bordje met een laadstation erop. Soms is er geen symbool, maar staat er een tekst in de trant van ‘Alleen voor opladen elektrische voertuigen’. Is er wel een laadpaal maar geen bord, dan kan je er feitelijk gezien gewoon parkeren, ook als je geen elektrische auto hebt. Je kan je echter wel afvragen of dit zo sociaal is. Als je geen laadbehoefte hebt en er is dicht bij een andere plek beschikbaar, kies dan daarvoor.

 

Elektrisch laden

 

Het wordt ingewikkelder als er wel een bord met tekst is, maar in die tekst het woord ‘opladen’ niet voorkomt. Bijvoorbeeld: ‘Uitsluitend elektrische voertuigen’. Mag je er dan met je elektrische auto staan zonder te laden? In principe is dit niet wettelijk verboden, maar in de praktijk wordt hier vaak wel op gehandhaafd: de parkeerplaatsen zijn namelijk door gemeentes aangewezen met het specifieke doel om er te laden, en ze zullen zich op dat feit beroepen om ‘alleen parkeren’ aan te merken als een overtreding. Veel agenten delen daarom boetes uit als ze zien dat de auto niet aan het laden is. Het advies is dus: wil je niet laden én geen boete krijgen, parkeer dan gewoon op een plek zonder laadstation.

 

Omdat de teksten soms voor verwarring kunnen zorgen, introduceerde de overheid een tijdje terug modernere borden die geen ‘ondertiteling’ meer nodig hebben. Deze zal je tegenwoordig het meest aantreffen. De eerste, met de charmante naam BW101_SP19, beeldt een laadstation met een stekker af, met daaronder een auto. De tweede, genaamd E08o, bevat een grote witte ‘P’ met daaronder een laadstation met stekker. Bij deze twee kan je dus terecht om te laden. Let er wel op dat je als je gaat laden binnen een zone waar parkeertarieven gelden, óók parkeergeld moet betalen! Een parkeerboete is niet waar je op zit te wachten als je terugkomt bij je volgeladen auto.

 

Regels van elektrisch laden

 

 

Laadpaalkleven

Over volgeladen auto’s gesproken: mag je je auto laten aan de laadpaal laten staan nadat deze al vol is? Is het legaal om aan de laadpaal te ‘kleven’? Een veelvoorkomende vraag, en weer is het antwoord in principe ja, maar in de praktijk kan je hiervoor beboet worden. De wetgeving hiervoor is nog in de maak, dus op het moment hangt de kans dat je hiervoor een boete krijgt, van de omstandigheden af. Het veiligst (en meest sociaal) is echter om gewoon de geschatte oplaadtijd van je auto van tevoren te checken en terug te komen wanneer deze verstreken is.

 

Naast gemeentes zijn ook providers bezig met manieren om laadpaalkleven te voorkomen. Zij kijken vooral naar buitenlandse initiatieven, zoals in Duitsland of Oostenrijk. Daar betaal je bij een gedeelte van de laadpunten niet per kWh, maar per minuut die je aan de lader doorbrengt – en de meter tikt door als de auto vol is. In het buitenland moet je dus sowieso goed opletten, maar ook in Nederland lopen hiermee al meerdere proeven. Aanbieders als Nuon zijn bezig met tests om mensen te stimuleren hun laadgedrag aan te passen.

 

Het beste parkeer je dus alleen op een parkeerplaats die is bestemd voor elektrische auto’s als je ook daadwerkelijk:

  1. een elektrische auto hebt;
  2. wilt gaan opladen;
  3. op tijd weer terug kunt zijn als je laadsessie klaar is. Houd je deze vuistregels in je achterhoofd (en betaal je netjes je eventuele parkeergeld), dan heb je de komende jaren in elk geval geen kans op een onbedoelde overtreding. Toch weer fijn voor je portemonnee én je humeur!