Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
18 juli 2022

Van laadpaal tot laadpaal

Tankstations, die vind je overal wel. Zelfs aan de meest verwilderde landweg in Zuid-Portugal kan je wel tanken – maar elektrisch laden, dat is een ander verhaal. Waar we in Nederland zijn verwend door een overvloed aan laadpalen, heb je er in een land als Portugal maar zo’n 2000 in totaal. Helaas voldoen een hoop andere Europese landen ook nog niet aan de EU-richtlijn van ‘om de 60 kilometer minstens één publieke laadpaal’. Hierdoor is het in de vakantiemaanden ook vaak druk bij de laadpalen die er wel zijn, wat de wachttijden weer vergroot.

Laadpaalstress

Van het tekort aan laadpalen in het buitenland krijgen elektrische rijders die op vakantie willen gaan (niet verrassend) grote stress. Deze stress ontwikkelt zich vervolgens tot een doemdenk-nachtmerrie waarin het hele gezin door hulpdiensten met helikopters uit de auto moet worden getild na dagenlang stil te hebben gestaan langs een afgelegen snelweg in Roemenië, zonder stroom. Daarom huren veel elektrische rijders toch maar een benzineauto voor de vakantie, wat erg zonde is en onnodig veel geld kost.

 

Het kán namelijk wel, gewoon lekker zonder zorgen met je elektrische auto op vakantie. Het vereist alleen een beetje extra planning: je moet precies weten wat de meest laadpaal-veilige routes zijn, zodat je het risico op stroomarmoede uit je gedachten kunt verbannen. Verschillende apps helpen je daarbij voor je vakantieplanning, maar wij natuurlijk ook! Hieronder vind je de meest optimale routes naar een aantal populaire vakantiebestemmingen op een rijtje.

Italië

Op weg naar het land van wijn en pizza doorkruis je Duitsland en Zwitserland, gelukkig twee landen met een sterk netwerk van oplaadpunten: onderweg naar Italië kom je op de hoofdroute om de vijftig kilometer of minder laadpunten tegen, onder andere snelladers. Het noorden van Italië is daarnaast ook goed voorzien met langs de grote snelwegen zelfs een aantal gratis te gebruiken laadpleinen, zoals die bij het Plessi Museum aan de A22. Ga je langs Rome verder richting Sicilië, houd dan zo veel mogelijk de E45-snelweg aan: deze heeft om de 50 tot 100 kilometer snellaadpunten.

Je laadpas, zoals die van , kan je bij de meeste laadpunten in Italië zonder moeite gebruiken. Maar download ook voor de zekerheid de app ‘Juicepass’ van ENEL X, de grootste van elektriciteit, op je telefoon. Je kan bij ENEL-laadpalen altijd afrekenen met je creditcard, dus zorg dat die ook in je broekzak zit om voor de volle honderd procent gedekt te zijn.

 

vakantie route

Spanje

Spanje ligt iets achter als het op laadpalen aankomt met slechts zo’n 6500 door het hele land, maar dat wil niet zeggen je er zult stranden als je even niet oplet. Je doorkruist onze Vlaamse zuiderburen en Frankrijk, een land waar laadpalen snel een grote opmars hebben gemaakt en de laadstructuur in een aantal maanden tijd enorm verbeterd is, dus hier zal je niet snel stil komen te staan langs de hoofdsnelwegen. Wil je vanuit Frankrijk richting Madrid, volg dan de route vanaf Bordeaux via Vitoria-Gasteiz (onder Bilbao) naar beneden, via de snelwegen AP-1 en A1. Langs dit traject staan de meeste snelladers van Ionity. Pas wel op in het zuiden van het land: er zijn stukken snelweg tussen steden in waar in 100 kilometer geen enkel laadpunt voorbij komt. Reis hier dus altijd van stad naar stad.

 

De Travelcard-laadpas werkt bij ongeveer de helft van de laadpunten in Spanje. Wil je meer dekking, neem dan eventueel een creditcard voor gebruik bij de lokale aanbieders. Een groot voordeel aan Spanje is overigens dat laden hier heel goedkoop is: zelfs bij de meeste grote stations betaal je niks extra’s.

 

laden vakantiehuis

Frankrijk

Een paar weekjes lekker zonnen aan de Cote d’Azur, wie droomt er niet van – maar dan is daar natuurlijk wel de gevreesde Route du Soleil, die eerst overwonnen moet worden. Gelukkig is Frankrijk een van de koplopers van het elektrisch laden met Ionity, Allego en Fastned die sinds 2020 een grote hoeveelheid laadpalen hebben aangelegd met alle soorten laadaansluitingen beschikbaar (want dat moet volgens de Franse wet). De Route du Soleil is, zwarte zaterdagen uitgezonderd, daarmee nu een van de meest betrouwbare wegen voor elektrische auto’s met mogelijkheden voor zowel snelladen als regulier laden.

Met Travelcard kan je bij ongeveer 97 procent van de openbare laadpunten in Frankrijk terecht. Let wel op dat je in Frankrijk, mocht je door de Franse ‘laadwoestijn’ (vooral Bourgogne en Auvergne) rijden, je reis zorgvuldig plant en je 230V-lader meeneemt voor noodgevallen. Ook in het noorden van Frankrijk kunnen laders schaarser zijn dan in het zuiden, dus zorg ervoor dat je onderweg goed oplaadt in België. Reis je via Brussel rechtstreeks naar Parijs? Neem dan Ionity ‘Le Roeulx – Thieu South E42/A7’.

België

Even met de elektrische auto naar de Ardennen is makkelijker gezegd… nee, even makkelijk gezegd als gedaan! Hoewel onze zuiderburen tot op heden slechts een laadpaal of 19.000 hebben aangelegd (vergelijk Nederland met 108.000), is een elektrische trip naar de Ardennen met een beetje planning zo zorgeloos als een zonnige zomerse zondag. Je hoeft op weg naar de Ardennen namelijk maar één of maximaal twee keer te laden, en er zijn rond Antwerpen, Brussel en Maastricht laadpunten in overvloed. Wallonië loopt echter wat achter op Vlaanderen op het gebied van elektrisch rijden, waardoor er in de Ardennen maar zo’n 200 elektrische laadpunten in totaal zijn. Gebruik altijd een app met laadpaal-overzichten als je hier langer verblijft en rond gaat rijden.

In Vlaanderen en Wallonië wordt je Travelcard-pas overal geaccepteerd – maar let wel op dat je in Wallonië met een ander soort universele pas vaak niet kunt laden. Het kan dus zijn dat je een speciale app of pas nodig hebt: geen overbodige luxe om hier van tevoren in te duiken.

 

EV op vakantie

Duitsland

Traditioneel een favoriet vakantieland voor ons Nederlanders en een plek waar laadpalen exploderen – in aantallen, niet met vuur en rook. Duitsland is, na Nederland, een sterke tweede op het gebied van elektrisch laden met zo’n 59.000 laadpalen. De palen schieten er uit de grond, en dat is te zien als je bijvoorbeeld naar het populaire Zwarte Woud navigeert. De Zuid-Duitse deelstaten zijn iets rijker dan die in het noorden, waardoor er op de autobanen richting het zuiden een dichte deken van snellaadpalen aanwezig is. Maak je een tussenstop, dan vind je ook in de Zuid-Duitse steden dankzij de Stadtwerke een grote hoeveelheid aan (soms gratis) laadpalen.

 

Laden in Duitsland kan je bij 96 procent van alle oplaadpalen betalen met je Travelcard of andere universele passen. Sommige steden gebruiken wel lokale passen of apps: check dit dus goed voordat je vertrekt. Ook leuk is dat je in Duitsland onderweg gratis kunt laden bij winkels als de Lidl, Aldi en IKEA of zelfs een Rasthaus die vaak dichtbij snelwegen liggen. Bij reguliere laadpalen is het wel iets duurder om te laden dan in Nederland, gemiddeld zo’n 0,40 euro per kWh.

 

a better routeplanner

 

 

 

 

 

Van links naar rechts: de optimale routes naar Rome, Madrid, de Côte d’Azur, de Ardennen en het Zwarte Woud met een doorsnee elektrische auto (abetterrouteplanner.com)

 

Tools om je route zorgvuldig mee te plannen en op de hoogte te zijn van alle laadpunten op jouw reis:

  • EV Charging Map
  • PUMP
  • Going Electric
  • CHAdeMO-map
  • Fastned
  • LEMnet
  • MOOVILITY
  • PlugShare