Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
18 januari 2023

Zo haal je het meeste uit je accu in de winter

Elke elektrische rijder kent het wel: je vertrekt van huis met je elektrische auto op een koude, winterse ochtend, en je slaakt een zucht bij het zien van je actieradius. Hoe verder de temperatuur daalt, hoe minder je auto op één lading kan reizen – het is bijna een natuurwet. Je verwarming slurpt meer energie, het vermogen van je regeneratieve remmen kan teruglopen, en misschien gebeurt er zonder je medeweten onderweg nog meer wat de druk op je accu vergroot. Deze drie tips helpen je om die druk te verlichten en je actieradius, ondanks het koude weer, zo groot mogelijk te houden. Goed voor het duurzame rijden én voor je portemonnee!

 

 

1. Pas je remstijl aan

Elektrische auto’s zijn zwaarder dan de benzine-varianten, en dat heeft vooral gevolgen tijdens het optrekken en remmen. Naast rustig optrekken, goed anticiperen op remsituaties en ruime bochten nemen, is er een principe dat je kunt volgen om je regeneratieve remmen (het systeem waarbij remmen energie teruggeeft aan de accu) te maximaliseren en je accu wat voller te houden.

 

electric car

 

Dit gaat als volgt: vaak kan je bij elektrische auto’s instellen in welke stand je regeneratief remmen wilt toestaan. In de hoogste stand, ook wel bekend als one pedal driving, remt het loslaten van het gaspedaal de auto al behoorlijk snel af, zodat je de echte rem eigenlijk alleen nog nodig hebt in onverwachte situaties. Dit bespaart energie én voorkomt het slijten van de remmen. Je moet er wel even aan wennen, dus oefen het vooral op dagen dat de zon schijnt – maar als je het onder de knie hebt, rijdt het eigenlijk heel prettig. Let er wel op dat deze functie minder goed of misschien zelfs helemaal niet werkt als de accu te koud is. Verwarm de accu dus altijd voor door je laadsessie goed in te plannen, zodat hij eindigt net voor je vertrek.

2. Maak gebruik van de technologie

Je hebt een elektrische auto, dus waarom zou je de bijbehorende technologische hoogstandjes niet benutten? Je auto heeft een paar heel handige functies om ook in de winter tijdens het rijden energie te besparen, zoals:

 

De Eco Driving-modus. Veel elektrische auto’s hebben tegenwoordig deze (of een gelijknamige) functie ingebouwd, waarbij de motor wat aan kracht inboet. Accelereren gaat hiermee automatisch iets langzamer en gecontroleerder, en het automatische schakelen verloopt minder ‘agressief’. Dit bespaart elektriciteit en helpt je ook nog eens veiliger te rijden op gladde of natte wegen.

 

De EV Cruise Control. Een constante snelheid aanhouden vergroot je actieradius met een paar procent, afhankelijk van de omstandigheden en je model auto. Gebruik het vooral op vlakke stukken weg, maar niet in heuvelachtig gebied of tijdens hevige regen of sneeuw. Het is altijd beter om dan je voeten klaar te hebben voor mocht er iets gebeuren.

 

De Winter-modus. Sommige moderne elektrische auto’s, zoals die van Kia, hebben extra functies die de grip van de auto op de weg verbeteren in winterse weersomstandigheden. Heb je een nieuwer model auto, dan kan je checken of de jouwe ook zoiets heeft.

 

 

3. Overweeg een auto met warmtepomp

Ga je een elektrische auto huren voor werk of vakantie, of overweeg je om er eentje aan te schaffen? Neem er dan eentje met een warmtepomp, als je kan. De airco is normaalgesproken een van de grootste energieslurpers in je elektrische auto, maar in plaats van een normaal airconditioningsysteem, gebruikt een warmtepomp de buitenlucht en de restwarmte van de accu om warme lucht op te wekken. Hierdoor heeft hij geen energie van de accu te trekken, wat enorm scheelt voor je actieradius: je kan met een warmtepomp tot wel 30% verder rijden.

 

“Allemaal leuk en aardig, maar kan ik niet gewoon beter een benzine- of dieselauto rijden tijdens de wintermaanden?”

 

Het simpele antwoord is: nee. Vergeet niet dat auto’s op fossiele brandstoffen ook meer verbruiken ten opzichte van het aantal gereden kilometers in koude weersomstandigheden. Ook raken ze sneller beschadigd door de winterkou. Dit zit hem in het feit dat elektrische auto’s vaak overnachten aan laders, waarmee hun accu’s veel warmer blijven dan de accu’s van fossiele auto’s. Als je je elektrische auto van de lader afhaalt voordat je vertrekt, zal je bij een koude start nooit last ondervinden – mede omdat de accu nooit echt koud is geweest. Houd dat idee fijn in je gedachten de volgende keer dat je op een vrieskoude winterochtend rustig op pad gaat, en je de straat uit rijdt onder een symfonie aan sputterende motoren van je buren.