Thuis je elektrische auto opladen, dat is een fijn idee. Een eigen laadvoorziening biedt je het nodige gemak en het scheelt kosten. De accu’s laden bij een eigen oplaadpunt is namelijk voordeliger dan bij een openbare gelegenheid. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar hoe maak je een keuze? We geven uitleg en een aantal tips voor zaken waar je op moet letten.
Elektrisch rijden betekent dat je auto regelmatig nieuwe energie nodig heeft. Onderweg vind je op verschillende plekken openbare laadpalen voor het opladen. Om hiervan gebruik te maken heb je een laadpas nodig. Het stroomtarief wat je bij zo’n publieke paal betaalt is echter hoger dan het tarief dat je thuis betaalt. Thuis je wagen van stroom voorzien is dus erg aantrekkelijk, maar dan moet je wel investeren in je eigen oplaadpunt. Het gebruik van een normaal stopcontact is namelijk af te raden. Hiermee duurt het opladen erg lang en het is mogelijk onveilig. Je benut de maximale capaciteit van je stroomvoorziening en hierdoor kun je andere grote elektrische apparatuur in huis vaak niet gelijktijdig gebruiken. Verder loop je het gevaar dat er brand uitbreekt. Door te investeren in een eigen laadpunt laad je de auto sneller op en voorkom je onnodige risico’s.
Een eigen oplaadvoorziening werkt veilig en eenvoudig. Je stopt de stekkers van de laadkabel in de contactpunten van je wagen en het oplaadpunt. Vervolgens pak je het laadpasje en dat hou je voor de kaartlezer van de paal. Het opladen zal dan beginnen. Als dit klaar is, moet je de pas nogmaals tonen en daarmee stop je de laadsessie. Daarna kun je de stroomkabel losmaken en opbergen.
Oplaadpunten zijn er in verschillende soorten. Er zijn variaties in onder meer laadvermogen en laadsnelheid. Bij de ene paal laadt je wagen dus sneller op dan bij de andere. Hoe snel jouw elektrische auto opgeladen is, hangt daarnaast af van de accu en de oplader van je auto. Een stopcontact in je woning levert een vermogen van 2,3 kW. Als je een 50 kW accu in je auto hebt, duurt het laden thuis 22 uur. Een eigen oplaadvoorziening kan een vermogen leveren van 3,7 kW tot 22 kW. Hiermee is zo’n accu binnen veertien tot twee en half uur opgeladen. Als je bijvoorbeeld uitkomt op gemiddeld laadvermogen van 11 kW, dan kost het opladen 4,5 uur. Wat er mogelijk is hangt verder af van de lader in je auto: ondersteunt deze 1- of 3-fase laden? Bij een 3-fase lader verloopt het oplaadproces het snelste. Gelukkig worden bijna alle actuele automodellen met zo’n oplader geleverd. Hiervoor heb je echter wel een 3-fase-aansluiting in je woning nodig.
Welke laadsnelheid is bij jouw huis haalbaar? Voor een hoge laadsnelheid is een 3-fase-aansluiting nodig. Als jouw auto en de meterkast in je woning dit ondersteunen, is dit de beste optie. Een nieuw huis krijgt tegenwoordig standaard een 3-fase-aansluiting. Oudere woningen kunnen echter meestal ook zo’n voorziening krijgen. Of dit een optie is, moet je bij je netbeheerder nagaan. Als het ombouwen mogelijk is, zijn hier kosten aan verbonden. Je kunt hiervoor rekenen op een bedrag van tweehonderd tot driehonderd euro. Voor de plaatsing van de oplaadvoorziening heb je vervolgens de keuze uit twee verschillende vormen: een paal of een zogenaamde ‘wallbox’. Dit laatste is een kastje op de muur.
De kosten voor een nieuw oplaadpunt liggen tussen de 500 en 1500 euro. Ook kunnen er aanvullende installatiekosten zijn. Het totale kostenplaatjes is afhankelijk van het gewenste vermogen, eventuele aanleg van nieuwe bekabeling en het aantal mogelijkheden van de laadpaal. Wat de beste laadpaal is in jouw situatie? Dat ligt aan je wensen en gebruik. In een wat uitgebreider model kun je bijvoorbeeld meerdere stekkers plaatsen. Vergelijk dus verschillende aanbieders met elkaar, zoals Allego, New Motion en EV-box.
Overweeg de aanleg van een laadpunt dat stroomkosten kan verrekenen. Dit maakt het mogelijk om de kosten direct aan de betreffende gebruikers of een werkgever door te belasten. Elke laadsessie wordt in dit geval apart doorgegeven naar de leverancier van het oplaadpunt. Deze zorgt ervoor dat de kosten worden doorbelast aan de eigenaar van de pas. De stroomkosten worden weer uitgekeerd naar de eigenaar van het laadpunt. Onder meer de laadpassen van Travelcard ondersteunen deze mogelijkheid. Met de laadpas kun je bij een groot aantal openbare laadpunten terecht, ook bij locaties die privé zijn. Eigenaren van een private laadvoorziening bepalen zelf wie er bij hen kan opladen. Je kunt heel specifiek enkele laadpassen toegang verschaffen of het gebruik voor iedereen mogelijk maken.