Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
1 augustus 2024

AC vs DC laden, wat is het verschil?

Vooral als je veel onderweg bent met de auto of op vakantie gaat met je elektrische voertuig kan snelladen lonen. Uit onderzoek van Elektrische Autovakanties blijkt dat in 2024 heeft 43,6% van de niet-Tesla’s gebruik gemaakt van een Tesla Supercharger, een flinke stijging ten opzichte van de 27,9% uit 2023. De belangrijkste redenen: Tesla biedt meer snelladers langs populaire vakantieroutes en goedkopere prijzen, wat bijdraagt aan het toegenomen gebruik van de Superchargers.

 

Als Travelcard gebruiker kan je ook terecht voor laden bij 720 Tesla Superchargers in Nederland en meer dan 10.000 Tesla Superchargers in Europa. Meer informatie over Travelcard en Tesla Superchargers, lees je hier.

 

 

Maar wat is nou eigenlijk het verschil tussen AC (normaal) en DC (snel) laden?

De meeste elektrische voertuigen kunnen worden opgeladen via een standaard huishoudelijk stopcontact. Maar deze meest eenvoudige methode zorgt ook voor extreem lange oplaadtijden. Het is daarom gebruikelijk om je elektrische auto op te laden bij een laadpaal. Een elektrische auto heeft twee verschillende aansluitingen.

AC laden via Type 2 stekker

Wisselstroom (AC) is toegankelijk omdat het wordt geleverd door het elektriciteitsnet. Laadpalen in de buurt, thuis of op kantoor werken doorgaans altijd met wisselstroom. Je kan hier laden met een snelheid tot 22 kWh en gebruikt in veel gevallen je eigen kabel met type 2 aansluiting. Je auto zet de wisselstroom om in gelijkstroom en daarmee wordt je batterij opgeladen.

 

Bij het laden aan een normaal laadpunt van 11 kWh voeg je ongeveer 60 tot 80 km rijbereik toe met één uur laden. De kosten voor het laden variëren tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh.

 

 

DC laden met CCS stekker

DC laden met gelijkstroom. Dit betreft het laden bij snelle laadpunten. Hiervoor gebruik je niet je eigen kabel maar de kabel welke is bevestigd aan de lader. Deze kabel heeft een zogenaamde CCS stekker. Deze stekker gebruikt zowel het gedeelte waar je de normale laadkabel insteekt als de twee extra pinnen onder deze aansluiting. Je auto kan nu met veel hogere spanning geladen worden. De maximale laadsnelheid wordt bepaald door zowel het laadpunt als de auto. Zo kan een VW ID3 laden met maximaal 150 kWh maar een Hyundai Ioniq 5 met wel 350 kWh.

 

Bij het laden van bijvoorbeeld een Hyundai Inoq 5 aan een 350 kWh laadpunt kun je in 10 minuten zeker 200 kilometer rijbereik toevoegen. De kosten voor snel laden variëren tussen de €0.50 tot €0.69 per kWh.

dc laden