Wanneer de winterperiode aanbreekt zou elke autobezitter moeten nadenken over hoe de auto het beste kan worden voorbereidt voor de winter. De gladde wegen, sneeuw, neerslag en kou kan voor iedereen een flinke uitdaging zijn, maar wanneer je elektrisch rijdt brengt dat in de winter wat extra uitdagingen met zich mee. Daarom is het handig om hier extra rekening mee te houden. Om te zorgen dat je goed voorbereidt op pad gaat, hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet.
Je elektrische auto is goed bestand tegen ruwer terrein en meer extreme weersomstandigheden. Je moet er wel voor zorgen dat de accu in goede conditie blijft. Daarvoor zijn er extra maatregelen waar we later in dit artikel op terugkomen. Mensen die al langer elektrisch rijden weten wat zij kunnen verwachten tijdens de wintermaanden en wat zij moeten doen. Echter voor nieuwe rijders is het goed om je voor te bereiden, zodat je veel problemen en eventueel contact met de pechhulp kunt voorkomen.
Er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht, daarom zijn er ook steeds meer plekken met een laadpaal, waar je met een laadpas terecht kunt. In de winter kan hierbij het probleem ontstaan datde laadkabel vastvriest aan je auto. Als dit gebeurt is het belangrijk dat je hier niet zelf mee aan de slag gaat, want dit kan zeer gevaarlijk zijn. Bel de wegenwacht of pechhulp en laat het hen oplossen, zij weten hoe dit op een veilige manier kan.
De deuren van je auto kunnen vastvriezen. Voorkom dit door de rubbers schoon te houden en in te smeren. Dit kan moeiteloos met een speciale spray.
Wist je dat je met de Travelcard aanvullend pechhulp kunt aanschaffen? Meer informatie over onze pechhulp pakketten vind je hier.
Ook is het belangrijk altijd een laadkabel mee te nemen in de winter. Behalve dat een laadkabel vast kan vriezen aan je auto, is de actieradius ook een stuk minder, dus zul je vaker moeten laden. Met een laadkabel (en laadpas) kan dat in elk geval bij alle Travelcard aangesloten laadpalen.
Je kunt de Travelcard app gebruiken om alle beschikbare laadpalen in jouw omgeving te vinden.
Je kan energie van je accu besparen door de auto te verwarmen terwijl de auto nog aan de laadpaal verbonden is. Uiteraard maak je de auto wel los van de laadpaal voordat je gaat rijden.
Wanneer je veel kilometers wilt rijden in een elektrische auto is het ook verstandig om alleen de stoelverwarming in plaats van de airco te gebruiken. Hiermee bespaar je tot wel 25% van het vermogen van de accu.
Het voorkomen van bevroren ramen kan door een antivriesdeken op de ruit te leggen. Of je zet de auto, indien mogelijk, binnen.
Wanneer het kouder wordt kiezen veel mensen voor winterbanden. Omdat deze banden zachter zijn, hebben ze een veel betere grip op de weg. Dat werkt zowel bij sneeuw als ijs op de wegen. Winterbanden zijn vanaf ongeveer 7 graden en kouder altijd de beste keuze, ook voor elektrische auto’s. Winterbanden betekenen simpelweg meer grip. Bij een elektrische auto zorgt meer grip voor minder verlies van energie en daarmee voor langer rijden.
In Nederland wordt er snel gestrooid wanneer het begint te vriezen of bij sneeuw, dit heeft niet alleen voordelen maar ook nadelen. Door het rijden spat het sneeuw met pekel op en dat kan bijten en roesten aan de lak en onderkant van de auto. Voorkom beschadiging aan je auto door aan het begin van de winter een extra laag wax aan te brengen op de lak en regelmatig de auto aan de buiten- en onderkant te wassen. Vergeet niet dat je met de Travelcard bij 1.300 carwash locaties terecht kunt!
Ook de ruitenwisservloeistof kan bevriezen. Dit is minder erg, maar wel vervelend. Neem daarom antivries ruitenvloeistof, dan kan dit niet bevriezen en zijn bevroren ruiten snel ontdooid.
De wegenwacht raadt iedereen aan die in de winter de weg op gaat, een winterpakket samen te stellen. Zorg in elk geval voor een lifehammer, krabber, een bezempje, een doek en een slotontdooier.
Een belangrijk verschil tussen een elektrische auto en een niet-elektrische auto is het remmen. Bij een elektrische auto wordt de energie geregenereerd wanneer je het gas loslaat. Hierdoor verlies je meer snelheid dan bij een gewone auto en hoef je minder te remmen. Je kan hierdoor echter ook eerder wegglijden bij een gladde weg. Laat daarom het gas geleidelijk los.
Wanneer je een mindere actieradius hebt, is het een optie de elektronica zoveel mogelijk te beperken. Zet de radio bijvoorbeeld uit. Je kan ook de verwarming uitzetten, en alleen de stoelverwarming gebruiken. Omdat de verwarming van je auto niet van de motor word gegenereerd zoals bij een brandstofauto, vraagt het verwarmen van de auto veel van de accu.
Laden gaat sneller als de accu al warm is. Dus als je de auto koud aan de oplader verbindt kan het zijn dat je aan het begin een langzamere laadsnelheid
Met deze tips moet het lukken om jouw elektrische auto voor te bereiden op de aankomende winter!
Wanneer de winterperiode aanbreekt zou elke autobezitter moeten nadenken over hoe de auto het beste kan worden voorbereidt voor de winter. De gladde wegen, sneeuw, neerslag en kou kan voor iedereen een flinke uitdaging zijn, maar wanneer je elektrisch rijdt brengt dat in de winter wat extra uitdagingen met zich mee. Daarom is het handig om hier extra rekening mee te houden. Om te zorgen dat je goed voorbereidt op pad gaat, hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet.
Je elektrische auto is goed bestand tegen ruwer terrein en meer extreme weersomstandigheden. Je moet er wel voor zorgen dat de accu in goede conditie blijft. Daarvoor zijn er extra maatregelen waar we later in dit artikel op terugkomen. Mensen die al langer elektrisch rijden weten wat zij kunnen verwachten tijdens de wintermaanden en wat zij moeten doen. Echter voor nieuwe rijders is het goed om je voor te bereiden, zodat je veel problemen en eventueel contact met de pechhulp kunt voorkomen.
De problemen van een elektrische auto in de winter zijn vaak te herleiden naar de accu. In de winter kun je een actieradius (de hoeveelheid kilometers dat de auto kan rijden) verwachten van ongeveer 25% minder dan normaal. Enerzijds vanwege de accu, anderzijds vanwege meer verbruik van energie. De optimale temperatuur voor een lithium-ionaccu ligt tussen de 15 en 35 graden. Wanneer de temperatuur lager is, kan de accu minder vermogen leveren. Omdat je de auto meer moet verwarmen wordt de energie-afgave van de accu groter.
De accu moet dus meer doen met minder vermogen. Dat heeft een mindere actieradius als gevolg. Verder moet je nog letten op de remmen, regeneratief remmen is in de winter namelijk minder effectief. Ook dit komt door het mindere vermogen van de accu. Hierdoor voelt de auto anders aan en moet je vaker handmatig remmen.
Er worden steeds meer elektrische auto’s verkocht, daarom zijn er ook steeds meer plekken met een laadpaal, waar je met een laadpas terecht kunt. In de winter kan hierbij het probleem ontstaan datde laadkabel vastvriest aan je auto. Als dit gebeurt is het belangrijk dat je hier niet zelf mee aan de slag gaat, want dit kan zeer gevaarlijk zijn. Bel de wegenwacht of pechhulp en laat het hen oplossen, zij weten hoe dit op een veilige manier kan.
De deuren van je auto kunnen vastvriezen. Voorkom dit door de rubbers schoon te houden en in te smeren. Dit kan moeiteloos met een speciale spray.
Wist je dat je met de Travelcard aanvullend pechhulp kunt aanschaffen? Meer informatie over onze pechhulp pakketten vind je hier.
Ook is het belangrijk altijd een laadkabel mee te nemen in de winter. Behalve dat een laadkabel vast kan vriezen aan je auto, is de actieradius ook een stuk minder, dus zul je vaker moeten laden. Met een laadkabel (en laadpas) kan dat in elk geval bij alle Travelcard aangesloten laadpalen.
Je kunt de Travelcard app gebruiken om alle beschikbare laadpalen in jouw omgeving te vinden.
Je kan energie van je accu besparen door de auto te verwarmen terwijl de auto nog aan de laadpaal verbonden is. Uiteraard maak je de auto wel los van de laadpaal voordat je gaat rijden.
Wanneer je veel kilometers wilt rijden in een elektrische auto is het ook verstandig om alleen de stoelverwarming in plaats van de airco te gebruiken. Hiermee bespaar je tot wel 25% van het vermogen van de accu.
Het voorkomen van bevroren ramen kan door een antivriesdeken op de ruit te leggen. Of je zet de auto, indien mogelijk, binnen.
Wanneer het kouder wordt kiezen veel mensen voor winterbanden. Omdat deze banden zachter zijn, hebben ze een veel betere grip op de weg. Dat werkt zowel bij sneeuw als ijs op de wegen. Winterbanden zijn vanaf ongeveer 7 graden en kouder altijd de beste keuze, ook voor elektrische auto’s. Winterbanden betekenen simpelweg meer grip. Bij een elektrische auto zorgt meer grip voor minder verlies van energie en daarmee voor langer rijden.
In Nederland wordt er snel gestrooid wanneer het begint te vriezen of bij sneeuw, dit heeft niet alleen voordelen maar ook nadelen. Door het rijden spat het sneeuw met pekel op en dat kan bijten en roesten aan de lak en onderkant van de auto. Voorkom beschadiging aan je auto door aan het begin van de winter een extra laag wax aan te brengen op de lak en regelmatig de auto aan de buiten- en onderkant te wassen. Vergeet niet dat je met de Travelcard bij 1.300 carwash locaties terecht kunt!
Ook de ruitenwisservloeistof kan bevriezen. Dit is minder erg, maar wel vervelend. Neem daarom antivries ruitenvloeistof, dan kan dit niet bevriezen en zijn bevroren ruiten snel ontdooid.
De wegenwacht raadt iedereen aan die in de winter de weg op gaat, een winterpakket samen te stellen. Zorg in elk geval voor een lifehammer, krabber, een bezempje, een doek en een slotontdooier.
Een belangrijk verschil tussen een elektrische auto en een niet-elektrische auto is het remmen. Bij een elektrische auto wordt de energie geregenereerd wanneer je het gas loslaat. Hierdoor verlies je meer snelheid dan bij een gewone auto en hoef je minder te remmen. Je kan hierdoor echter ook eerder wegglijden bij een gladde weg. Laat daarom het gas geleidelijk los.
Wanneer je een mindere actieradius hebt, is het een optie de elektronica zoveel mogelijk te beperken. Zet de radio bijvoorbeeld uit. Je kan ook de verwarming uitzetten, en alleen de stoelverwarming gebruiken. Omdat de verwarming van je auto niet van de motor word gegenereerd zoals bij een brandstofauto, vraagt het verwarmen van de auto veel van de accu.
Laden gaat sneller als de accu al warm is. Dus als je de auto koud aan de oplader verbindt kan het zijn dat je aan het begin een langzamere laadsnelheid
Met deze tips moet het lukken om jouw elektrische auto voor te bereiden op de aankomende winter!