Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
14 september 2021

De toekomst van EV; wat kun je verwachten?

ionity lader

 

 

 

De elektrische auto is niet meer weg te denken in het aanbod van voertuigen. Het aantal elektrische modellen stijgt gestaag en er wordt steeds meer interesse in gecreëerd. Onder andere de overheid stimuleert elektrisch rijden, vanwege zijn milieuvriendelijke aspect, waardoor de EV een positieve toekomst tegemoet gaat. Wat zijn echter de verwachte ontwikkelingen voor de elektrische auto in de toekomst? Hoe zal de overheid de toekomst van EV beïnvloeden en op welke manier wordt elektrisch rijden in deze tijd vormgegeven?

 

 

EV op dit moment

De laatste jaren is de vraag naar elektrische auto’s enorm gestegen. In 2020 vond er bijvoorbeeld een verdubbeling plaats van het aantal elektrische auto’s in vergelijking met 2019. De totale hoeveelheid elektrische auto’s staat in Nederland nu op ongeveer 145.000. Dit komt door het uitgebreidere aanbod, de voordeligere prijsklassen en de aanschafsubsidie. Tevens is de gemiddelde actieradius sterk toegenomen en zijn de totale gebruikskosten vergelijkbaar of zelfs lager dan een brandstofauto. Overigens is voor je auto opladen het aantal laadpalen en snelladers enorm vergroot.

 

 

Aanschafsubsidie

Toch is het aantal elektrische auto’s nog te laag om de doelstellingen van de overheid te kunnen halen. De prijs, en dan vooral de kosten van de aanschaf, blijft voor veel mensen nog een struikelblok. Er is wel een aanschafsubsidie aangesteld door de overheid, maar dit is niet voor iedereen haalbaar. Om in aanmerking voor deze subsidie te komen, moet je aan diverse voorwaarden voldoen. Het moet bijvoorbeeld gaan om een volledig elektrische auto met een actieradius van ten minste 120 kilometer. Daarnaast moet de aanschafprijs minimaal 12.000 en maximaal 45.000 euro zijn, exclusief kortingen.

Voor gebruikte elektrische auto’s gelden dezelfde regels. Particulieren kunnen deze subsidie aanvragen door een koopovereenkomst afgesloten te hebben met een autobedrijf. Elektrische occasions die op een andere manier aangeschaft worden, vallen niet onder de regeling.

Er geldt echter ook een subsidieplafond, wat een jaarlijks beperkt bedrag is dat beschikbaar is voor de aanschafsubsidie. Door de stijging van elektrische auto’s wordt dit plafond snel bereikt, waardoor jij wellicht als autokoper buiten de boot valt.

 

 

EV in de toekomst

Er komen desondanks steeds meer elektrische modellen bij en ook zullen er steeds meer tweedehands auto’s van dit segment op de markt komen. Dit maakt elektrisch rijden betaalbaarder en aantrekkelijker voor een grotere doelgroep. Ook op gebruikte exemplaren kan namelijk een aanschafsubsidie aangevraagd worden.

 

 

Klimaatakkoord

In het Klimaatakkoord is met alle EU-landen afgesproken dat vanaf 2030 alle nieuw gekochte auto’s op elektriciteit moeten rijden. Sommigen geloven dat deze deadline zelfs nog eerder gehaald kan worden. Om deze doelstelling te kunnen bereiken, zijn een aantal afspraken gemaakt:

  • BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) en MRB (Motorrijtuigenbelasting) op benzine en diesel auto’s wordt niet verhoogd tussen 2020 en 2025.
  • In 2021 wordt de dieselaccijns verhoogd met één cent per liter en vanaf 2023 weer met één cent per liter. Bij benzine wordt de accijns niet verhoogd.
  • In de periode van 2020 tot 2024 blijft de elektrische auto BPM en MRB vrij, zoals dat nu ook al het geval is. Vanaf het jaar 2025 moet je wel een vast bedrag van 360 euro aan BPM en 25 procent MRB betalen.
  • Vanaf 2020 geldt er een aanschafsubsidie voor EV. De hoogte van deze subsidie hangt van diverse factoren af. Verwacht wordt dat het subsidiebedrag dat nu tussen de 3000 en 4500 euro ligt afgebouwd wordt richting 2025.
  • Om de tweedehands markt in elektrische auto’s te stimuleren, is er een budget van 100 miljoen euro gereserveerd. Hiermee moet de verkoop van elektrische occasions tussen 2021 en 2024 een boost krijgen. Hoe deze stimulering vorm gaat krijgen, is nog niet vastgelegd.
  • De volgende maatregelen worden onder de loep genomen; de aanschafsubsidie, batterijgarantie of -lease, oplaadtegoed en tegemoetkoming in de aanleg van laadvoorzieningen.
  • Wanneer je zakelijk in een EV rijdt, verandert er eveneens niet veel.
  • De bijtelling op elektrische auto’s gaat omhoog in 2020 naar acht procent. In de jaren 2023 en 2024 is deze bijtelling zelfs 15 procent en in 2025 kun je een bijtelling van 17 procent verwachten. Dit maakt elektrisch rijden nog voordeliger.
  • De CAP is naar beneden gegaan van 50.000 naar 45.000 euro in 2020. Vanaf 2021 geldt een CAP van 40.000 euro. Dit concept staat voor het maximale bedrag waar de bijtellingskorting tot van toepassing is.

Benzine en dieselrijders worden ontzien

Waar eerder de verwachting nog was dat bezitters van benzine en diesel auto’s zouden opdraaien voor de kosten, is deze verwachting niet realistisch meer. De overheid richt zich vooral op het financieren van de stimulering van elektrische auto’s, zowel nieuw als tweedehands. Zo moet de transitie van voertuigen op fossiele brandstoffen naar auto’s op elektriciteit vastgesteld worden, waardoor de CO2-uitstoot drastisch omlaag gaat. Zowel privé als zakelijk kan door duurzaam reiden CO2 bespaard worden. Zo zijn in het Klimaatakkoord ook maatregelen opgesteld om fietsen een aantrekkelijkere optie te maken. Tevens wordt de optie van deelmobiliteit met grote werkgevers besproken. Door hier afspraken over te maken, kan zakelijk verkeer met 50 procent gereduceerd worden.

Verplichte laadpalen voor bedrijvenpanden

Een onderdeel van de plannen is het verplichten van oplaadpunten bij commerciële gebouwen, wat al vanaf 2020 geldt. Hierbij moeten commerciële gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen ten minste één oplaadpunt hebben. Daarnaast moet op tien procent van de overige parkeerplaatsen een voorziening getroffen worden om het aantal laadpalen te kunnen uitbreiden.

De plannen van grote automerken

Met de plannen uit het Klimaatakkoord denken grote automerken na over hun bijdrage. Nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is er veel winst te behalen voor automerken door in deze markt snel op te treden.

 

Ford

 

Het moederbedrijf van Ford, Volvo, richt zich op een deels elektrische aandrijflijn om de overstap naar volledig elektrische auto’s te kunnen maken in 2030. Ze breiden tot 2026 hun aanbod van plug-in hybrides uit, waarbij ze ook volledig elektrische auto’s in hun showroom willen hebben staan. De Mustang Mach-E is een voorbeeld van zo’n model, waarnaast Ford vanaf 2023 met een kleinere BEV komt. Dit aanbod moet de EV voor een grotere doelgroep beschikbaar maken.

 

 

Hyundai

 

 

Dit Zuid-Koreaanse automerk wil ook stappen zetten binnen het elektrisch rijden. Hiervoor zijn al modellen als de Kona Electric en de e-Niro voor uitgebracht. Ook zustermerk Kia heeft met de Kia EV6 zijn intreden in het elektrisch rijden gemaakt. Dit is een auto op E-GMP-basis, wat een baanbrekend modulair platform is voor elektrische auto’s. Wereldwijd belooft Hyundai overigens 12 elektrische modellen in 2025, waaronder in ieder geval drie volledig elektrische voertuigen. Daarnaast wil het merk vanaf 2030 elk jaar 700.000 waterstofauto’s produceren. In 2040 wil Hyundai enkel nog elektrische auto’s leveren.

 

 

Jaguar

 

 

Jaguar laat er ook geen gras over groeien en wil per 2025 al geen nieuwe auto’s met brandstofmotor meer op de markt brengen. De I-Pace laat deze ambities zien, maar de verdere ontwikkelingen zijn nog onduidelijk.

 

 

Renault

 

 

Renault heeft nog geen concreet jaar genoemd waarin al haar modellen elektrisch moeten zijn. Er liggen wel tal van nieuwe elektrische modellen op de plank, waaronder negen volledig elektrische exemplaren. Een voorbeeld hiervan is de retro Renault 5.

 

Toyota

 

 

Toyota was er vroeg bij in haar hybride aandrijflijnen, maar is nog wat traag in het produceren van puur elektrische auto’s. Om hier verandering in te brengen, werkt het automerk aan het e-TNGA-platform. Hierbij introduceren ze een middelgrote SUV, de Toyota SUV Teaser. Daarnaast komen er vóór 2030 nog zes EV’s in verschillende soorten bij, waaronder een compacte cross-over, een mini-MPV, een grote SUV en een compacte hatchback.

 

Volkswagen

 

De Volkswagen Group is er vroeg bij met volledig elektrische auto’s, maar stelt voor de lange termijn voorzichtige doelen. In 2030 moet 70 procent van haar auto’s volledig elektrisch zijn en er komen opvolgers van bekende namen, zoals de Golf en de Polo. Het automerk wacht wat langer dan andere merken voordat zij overstapt op een volledig elektrisch aanbod.

 

 

Volvo

 

 

Volvo is tevens ambitieus over een overstap naar puur elektrische auto’s in de showroom. Dit moet rond 2030 gerealiseerd worden, waarbij het aanbod enkel nog uit BEV’s zal bestaan. Onlangs onthulde het merk de C40 Recharge als volledig elektrisch model, waarbij de komende jaren nog meer zullen volgen. Zo zullen de XC40 en C40 geïntroduceerd worden. Deze auto’s maken vermoedelijk gebruik van een nieuw platform, het modulaire EV-platform SEA, ontwikkeld door Geely.

 

 

Hoe de toekomst van EV vormgegeven gaat worden, is nog niet helemaal duidelijk. Echter, dát de toekomst van autorijden draait om elektrisch rijden, staat vast. Met de Travelcard Laadpas ben je al helemaal voorbereid, je hebt toegang tot het publieke laadnetwerk in heel Nederland en Europa.