Chat with us, powered by LiveChat
 
Direct bestellen
31 januari 2024

Elektrisch rijden of op waterstof? Dit zijn de voor- en nadelen

Wanneer we nadenken over toekomstbestendige auto’s, denken we al snel aan elektrische voertuigen (EV). Logisch, gezien de groeiende populariteit en de focus van de overheid om zoveel mogelijk mensen achter het stuur van een EV te krijgen. Maar nu onze stroomnetten vol raken en de energieprijzen stijgen, wordt er druk gezocht naar een duurzaam alternatief. En daarbij komt –hoewel die nu nog zeldzaam is – de waterstofauto meer en meer in het vizier. Hoewel ze minder gangbaar zijn, kunnen waterstofauto’s zeker voor bedrijven een aantrekkelijke optie zijn. Deze vijf overwegingen helpen je een goede keuze te maken.

 

1. Actieradius: hoe ver kun je rijden?

Worden er veel lange ritten gemaakt? Dan is het natuurlijk fijn als er in één keer een flink aantal kilometers gemaakt kunnen worden. Hoewel de ene actieradius de andere niet is, kun je met een EV op een volle batterij gemiddeld zo’n 300 kilometer rijden. Een auto op waterstof lijkt wat dat betreft meer op een diesel- of benzineauto. Hiermee hoef je pas na zo’n 500 kilometer op zoek naar een tankstation.

 

 

2. Tank- en oplaadpunten

Oplaadpunten voor EV’s vind je tegenwoordig overal. Sterker nog: met een strakke planning kun je makkelijk met je elektrische auto op vakantie. Maar waar de oplaadpunten voor EV’s de afgelopen jaren als paddenstoelen uit de grond schoten, ligt dat voor waterstofauto’s anders. Deze zijn nog altijd beperkt tot 16 waterstof-locaties in Nederland. Wel komen er steeds meer punten bij en is een landelijke dekking daardoor slechts een kwestie van tijd.

3. Wachttijd bij tanken

Naast de actieradius en de beschikbaarheid van tanklocaties, verschilt ook de wachttijd bij het tanken. Waar je met je EV bij een snellader gemiddeld tussen de 20 en 40 minuten staat te wachten op een volle accu, is tanken met een waterstofauto zo gepiept – net zoals je het gewend bent met traditionele brandstofauto’s.

 

4. Duurzaam- en milieuvriendelijkheid

Ook de duurzaamheid en de milieuvriendelijkheid spelen een cruciale rol bij de keuze tussen een waterstofauto en een elektrische auto. Op de weg zelf zijn waterstofauto’s net zo schoon als elektrische auto’s: tijdens het rijden stoten ze geen CO2, fijnstof of stikstof uit. Waterstofauto’s stoten enkel waterdamp uit, een van de meest voorkomende elementen ter wereld. Hierdoor kunnen we het eindeloos recyclen.

Hoewel elektrische auto’s en waterstofauto’s even schoon zijn op de weg, is er toch een kleine ‘maar’. De duurzaamheid van een EV hangt voor het grootste gedeelte af van de elektriciteitsbron. Als dat zon of wind is, is alles koek en ei. Maar komt het uit fossiele brandstoffen? Dan is Moeder Aarde minder blij.

 

5. Het kostenplaatje

Het financiële plaatje speelt natuurlijk ook een cruciale rol in de besluitvorming. Over het algemeen zijn EV’s goedkoper dan waterstofauto’s, die al snel €70.000 kosten. Bovendien hebben EV’s lagere onderhoudskosten en is elektriciteit momenteel goedkoper dan waterstof. Dit kan leiden tot aanzienlijke verschillen. Sidenote: zowel een auto op waterstof als elektriciteit is voordeliger dan benzine of diesel.

 

Nieuwsgierig naar alle financiële ins en outs van waterstof en elektrische auto’s? In dit artikel duiken we dieper in het financiële plaatje. Op naar de voordeligste rit