De winter: een mooi seizoen, maar door de EV-rijder ook een beetje gevreesd. Want de kou vreet toch zó aan je actieradius (die vaak standaard al lager ligt dan bij een brandstofwagen). Bij 0 graden daalt de actieradius van de gemiddelde elektrische auto met zo’n 25 procent. Bij -10 °C lever je zelfs tot 30 of 40 procent in.
Maar snel naar oplossingen: wat kun je dan het beste doen om je bereik toch maximaal te stretchen? Daar helpen we je graag bij met volgende tips.
Laat je, zeker als het je eerste EV-winter is, niet verrassen. Heb je normaal een reëel bereik van 250km? Weet dan dat een rit van 200km in één ruk bij 0 graden al heel krap wordt, en bij -10 °C zelfs uitgesloten.
Dat puur hypothetische cijfer, berekend op 100% optimale omstandigheden die zich in werkelijkheid nooit voordoen, kan in de vrieskou zelfs halveren.
Als je auto en accu al helemaal warm zijn voor je vertrekt, hoef je daar al geen actieradius-kilometers meer voor op te offeren. Bij de meeste moderne elektrische auto’s kan je dat met een mobiele app regelen (ook als je aan een openbare laadpaal staat). Extra voordeel: je vertrekt meteen lekker in een warme auto.
Zeker als tip 1 geen optie is, parkeer dan zowel thuis als op je bestemmingen, indien mogelijk, op een zo warm mogelijke plek. Dan hoeven de batterij en de auto niet helemaal op te warmen tijdens de rit.
Ben je het type dat ervan houdt om warmte rechtstreeks op je lichaam te voelen? Dan is de keuze voor stoelverwarming wellicht een betere optie dan de hele auto op te warmen. Want zeker voor kortere ritten is dat, vooral als je alleen in de auto zit, veruit de meest energie-efficiënte methode. Voor langere ritten is een gemengde aanpak vaak beter: bijvoorbeeld beginnen met stoelverwarming en de cabineverwarming aanpassen op basis van comfortbehoeften naarmate de reis vordert.
Heb een lange trip op de planning en kan je daarvoor niet meer laden? Overweeg dan om die korte trip die je eerst nog moet maken, te voet of met de fiets te doen: je accu en auto voor zo’n korte afstand helemaal verwarmen in de bittere kou, kost je immers veel power – en die wil je morgen toch niet nét tekortkomen om je bestemming te bereiken.
Met zo’n korte actieradius is het extra belangrijk om wanneer je moét laden, dat ook te kúnnen. Met zowel een laadpas (zoals die van Travelcard) als een creditcard of reguliere bankkaart op zak, maximaliseer je de kans op succes. Waarom ook een laadpas? Er zijn heel veel verschillende laadpaalaanbieders in Nederland, en vaak moet je de app van die specifieke aanbieder downloaden en aan je creditcard koppelen – veel gedoe, met daarbovenop het risico dat er iets fout gaat. Een laadpas biedt zekerheid en eenvoud: swipen, pluggen en laden maar.
Lees hier alles over de voordelen van een Travelcard-laadpas
Bovenstaande tips gaan specifiek over de winter, maar er zijn nog veel meer tips die jou tijdens elk seizoen helpen om bereik te ‘sparen’. Niet te sportief rijden, eco-modus instellen, je bandenspanning goed instellen (ook voor je veiligheid heel belangrijk), niet onnodig elektriciteit verbruiken, … Elk beetje helpt…
En ga je op vakantie met de EV?
Lees dan zeker ook deze blogs: