Telematica maakt het mogelijk om informatie te verkrijgen over de positie van voertuigen, maar dient ook om de organisatie van een wagenpark beter te beheren. Het is de ideale tool van een manager: hij zal in staat zijn om de routes van zijn chauffeurs te optimaliseren en de kosten van zijn voertuigen zo goed mogelijk te beheren.
Telematica is een vakgebied dat de twee wetenschappen ‘telecommunicatie’ en ‘informatica’, samenbrengt. De term wordt vooral gebruikt in de automobielsector wanneer informatie over een voertuig (bijvoorbeeld de locatie, snelheid en technische staat) van de machine naar een externe computer wordt verzonden.
We kunnen telematica beschouwen als een manier om een wagenpark op afstand te besturen door verschillende gegevens te verzamelen. Door elk voertuig uit te rusten met een telematica-apparaat waarmee de voertuigen kunnen worden gevolgd door een GPS-systeem, ontvangt het personeel dat verantwoordelijk is voor het wagenparkbeheer de gegevens over elk voertuig rechtstreeks op hun computer. Dit zijn gegevens zoals de locatie van het voertuig, brandstofverbruik, uitvaltijd en onderhoudsbehoeften.
Voor bedrijven die meerdere voertuigen gebruiken (denk maar aan auto’s, vrachtwagens, bestelwagens), biedt telematica aan boord een overzicht van de activiteiten zoals routes en gebruik en de gezondheid van de voertuigen. Het verbetert uiteindelijk de winstgevendheid en productiviteit van bedrijven.
Traceerbaarheid maakt het mogelijk om controle te houden over de informatie die door de hele transportketen wordt verzonden. Elke beheerder heeft toegang tot vervoersinformatie voor meer transparantie en betere monitoring.
Met het gebruik van telematica krijg je met één klik toegang tot de gebruikniveaus van je voertuigen. Ook kun je de slijtage van je voertuigen bewaken dankzij realtime feedback over de staat van het voertuig en je kunt op tijd onderhoud uitvoeren dankzij de onderhoudswaarschuwingen. Met track en trace is het bovendien mogelijk om de foutcodes van je voertuigen te traceren en de immobilisatie van voertuigen te voorkomen. Bij geschillen maakt traceerbaarheid het ook mogelijk om verantwoordelijkheden beter in te schatten en procedures te vereenvoudigen. Track en trace omvat het dematerialiseren van documenten, zoals eCMR, en maakt het mogelijk om het bewijs van levering te volgen dankzij veilige archivering.
Van het beheersen van je kosten tot een hogere productiviteit, telematica aan boord heeft vele voordelen voor professionele voertuigen. Zo kun je nauwkeurig en in real time je teams, voertuigen en machines lokaliseren. Ook vermijd je onnodige en tijdrovende gesprekken met je chauffeurs en kan je de klanttevredenheid verbeteren.
Je kunt kortom:
In elk voertuig is een elektronisch GPRS- of 3G-apparaat geïnstalleerd dat communiceert met internetsoftware. Tracking devices monitoren de locatie, beweging, status en gedrag van een voertuig of je wagenpark. Zodra het telematica-apparaat in je voertuig is geïnstalleerd \, heb je in real time toegang tot de gegevens van het voertuig. Je kunt dan al je voertuigen en chauffeurs volgen. Zo kun je:
Het telematicasysteem toont ook de status van elk voertuig. Je weet wanneer een voertuig start en wanneer het geparkeerd staat, je bent ook op de hoogte van de inactiviteitsstatus, locatie of snelheid.
Een tankpas is een eenvoudige betaaloplossing om de aankoop van je benzine en andere diensten aangeboden door tankstations, te betalen. Naast het beheren van het benzine- of dieselverbruik kan de pas ook gebruikt worden om parkeerdiensten en tol te betalen. Ook is een laadpas beschikbaar om elektrische auto’s op te laden. Het wordt verder gebruikt om het brandstofverbruik te monitoren via een real time monitoringrapport of de ontvangst van facturen die aan je account zijn gekoppeld. Creditcards, cheques of contant geld heb je niet meer nodig dankzij deze slimme en effectieve accessoire. Er zijn verschillende soorten passen met extra’s, zodat je een vrije keuze hebt over de tarieven die bij jou passen.
Een tankpas helpt bij het vereenvoudigen van de organisatie, vooral bij bedrijven met een groot wagenpark en hun partners. Deze vereenvoudiging is in het bijzonder voelbaar op het gebied van beheer, het elimineren van onkostendeclaraties, de beste manier om btw terug te vorderen en het beheersen van misbruik. Daarnaast kunnen tankpassen ook helpen om geld te besparen door het inzicht in de brandstofkosten.
Over het algemeen worden tankpassen door bedrijven gebruikt om de monitoring van hun wagenpark te vergemakkelijken. De tankpas staat op naam van de berijder en is gekoppeld aan een specifiek kenteken. Hierdoor kunnen tankstations gegevens over de kaartgebruik verkrijgen. De pincode wordt gebruikt om de kaart en de gebruiker te beschermen tegen mogelijke diefstal en fraude. Sommige tankstations vragen om een bevestiging van de informatie op de kaart om de veiligheid bij het gebruik ervan te vergroten.
Een laadpas maakt gebruik van het laadnetwerk binnen Nederland of Europa. De beheerder kan besluiten waar de pas kan worden gebruikt, ongeacht de locatie van de eigenaar. In het buitenland werkt de pas maar wel onder bepaalde voorwaarden of er zijn extra kosten verbonden.
Bij tankstations
De Travelcard is een merkonafhankelijke tankpas, dus de pas kan bij alle merken tankstation worden gebruikt. Buiten Nederland word de tankpas bij alle aangesloten DKV tankstations geaccepteerd. Alle diensten zijn per kaart te betalen, zoals de aankoop van brandstof, carwash en onderhoud.
Op de parkeerplaats
Veel parkeerbedrijven staan het gebruik van een tankpas toe om parkeergeld te betalen. Het is een manier om het (klant)bedrijf in staat te stellen zijn gerelateerde uitgaven gemakkelijk in real time te volgen zonder de parkeerbonnen te behouden voor verificatie, voordat ze naar de rekeningen worden verzonden.
Bij de tol
Tolbonnen worden al geruime tijd eenvoudig via de tankpas betaald, met als doel het dagelijkse leven van het bedrijf te vergemakkelijken. Deze oplossing geeft ook de mogelijkheid om tijdens het rijden het pad van het voertuig te volgen.